A tartalom könnyen érthető és strukturált.
A strukturált weboldalak arra törekednek, hogy a látogatók számára egyszerű és zökkenőmentes böngészést nyújtsanak. A tartalom legyen könnyen érthető, egyszerű, logikus és átlátható.
Itt van pár tipp, hogyan legyen strukturált:
A fejléc: A fejléc elrendezése minél egyszerűbb annál jobb. Itt helyezkedik el a logó és a menü. Ha kevés a menüpont akkor még a bejelentkezési gomb is elhelyezhető itt.
Logikus oldal: Érdemes megtervezni főbb részeit, hogy lássuk rajta a hierarchiát. A főoldalon legyenek a főkategóriák és az aloldalon az alkategóriák.
Morzsamenü: Ha az oldalunkon sok az aloldal akkor érdemes morzsamenüt használni, amivel a könnyebben tud visszafelé is lépegetni a felhasználó, nem kell rögtön a kezdőoldalra visszavezetnünk.
Kiemelt tartalom: A weboldalunk kiemelet részénél érdemes nagyon vizuális elemeket használni, például: nagyobb kép, egy figyelemfelkeltő aláhúzás vagy kis animáció.
A menü logikus és áttekinthető
A navigáció vagy másképpen menüpontok, legyenek az oldal tetején vagy a képernyő valamelyik oldalán. A lényeg, hogy ha a felhasználó megérkezik az oldalra azonnal lássa a további lehetőségeket.
Itt van pár tipp a menü megjelenítéséhez:
Legyen egyszerű és átlátható: Minél kevesebb karakterből, de annál beszédesebb szavakkal kell meghatározni, ezért fontos, hogy lényegre törő legyen.
Reszponzív: A menü legyen reszponzív, tehát minden eszközön kellően olvasható legyen és jól működjön. A legfontosabb a mobil menü az un. hamburgergomb megfelelő kihelyezése mert csak erre kattintva nyílik meg a főmenü.
Animációk: A menü legyen egyszerű ne legyen túlterhelt grafikus és animációs elemekkel.
Fontos a sorrend: A legfontosabb menüelemeket tegyük az előlre. A látogatónak azonnal látnia kell például a termékek, szolgáltatások, webshop vagy a kapcsolat menüpontot.
Egyedi és letisztul logóval rendelkezzen
Egy jó logó az egyszerűségében rejlik, nem tartalmaz felesleges részleteket vagy zavaró elemeket, így könnyebb is felismerni és így megjegyezni is. Az egyedi logó a cégünket és/vagy a termékeinket is tartalmazhatja. A világhálót böngészve nagyon sok jól működő cég logót találhatunk, de van olyan is, ami épp az ellenkezőjét váltja ki a felhasználóból. Egy személyes beszélgetés alatt mind a kettőre sok-sok példát mutathatok.
Fontos, hogy a logó megfeleljen a célcsoportnak és egyértelmű üzenetet közvetítsen. Egy jól megtervezett logó hosszú távon segít közelebb vinni egy hűséges vásárlóbázishoz.
A képek mérete legyen optimális
Egy blognál vagy egy általános honlapnál is tölthet fel a felhasználó képeket. Minél nagyobb a felbontása és ezzel a fájl mérte, annál jobb a minősége is. Ezekkel nagyon vigyáznunk kell, mert a nagy fájlméret jelentősen megnövelheti az oldalunk betöltési sebességét.
Nekünk fejlesztőknek arra is készen kell állnunk, hogy ha épp valaki a weboldalunkat nézi a mobilján utazás közben két város között, nem biztos, hogy mindig lesz neki gyors (4G) internet elérhetősége.
Javaslatom az a képek méretére vonatkozólag, hogy az oldal betöltési sebességéhez optimalizált legyen.
Egy feltöltött képet érdemes 3 méretben használni, mivel kisebb kijelző méreten nem szükséges a legnagyobb kép betöltése. Ez által a weboldal mobilon a legkisebb képet tölti be, figyelve a betöltési sebességre és a webtárhely méretére.
Keresőoptimalizálás (SEO)
A keresőoptimalizálás jelentése angolul: search engine optimization.
Először is meg kell értenünk a Google mint szolgáltató célját. A felhasználó a keresőmezőbe beírt szavakra vagy kifejezésekre a legrelevánsabb weboldal megjelenítését várja el. Álltalában már az első oldalon igyekszik megtalálni azt amire rákeresett, nagyon ritkán lapoz tovább a második vagy a harmadik oldalra. A mi célunk az, hogy a versenytársakat megelőzzük és a mi weboldalunk kerüljön az első oldalra. Ezért nagyon sokat kell tennünk, amire nincs is biztosíték. Egy weboldalon 200 dolgot kell megtennünk, hogy a top 10-be kerüljön az oldalunk, ebből a Google kb. 40-et publikál.
Az oldal színei, betű stílusa és méretei legyenek összhangban egymással.
A színek kiválasztása kulcsfontosságú, a megfelelő színhasználat hozzájárul a látogatók élményéhez.
Pár tipp, hogyan lehet csalogatóvá tenni:
Kevés alapszín: Válasszunk két-három fő színt, ami az oldalon dominál és jól illik a márkához. Ezeket elhelyezhetjük a menüsáv hátterén, a gombokon, a kapcsolati űrlapban, láblécben vagy bárhol, ahol szeretnénk.
A kontraszt fontossága: A gombok a menü vagy a tényleges tartalmi szöveg legyen kontrasztos a hátterünkkel szemben. Például ha a háttér sötétebb akkor érdemes egy világos gombot választani és hozzátartozó hover (amikor rávisszük az egeret) állapotot is.
Használjunk tudatos színeket: A színeknek pszichológiai hatásai is vannak. Például a zöld megfelelő árnyalata a frissességet a természetességet vagy a bizalmat jelentheti, vagy ha a sötétszürkét és a mélypiros színt nézzük, ezek a magabiztosságot és erőt sugározzák.
Könnyen elérhető legyen egy kapcsolati űrlap
Az első és legfontosabb kommunikációs csatorna a felhasználó és a weboldal tulajdonosa között a kapcsolati űrlap, ami a látogatók számára egyszerű és kényelmes módot biztosítanak az érdeklődés kifejezésére és a további információk igénylésére.
Az oldalunkra nem szabad már kitenni a saját személyes adatunkat, ezek közé tartozik az e-mail cím is, így felesleges levélszeméttől és kéretlen levelektől kíméljük meg magunkat.
Ha már felkeltettük az látogatónk figyelmét, akkor az űrlapon keresztül felveheti velünk a kapcsolatot, üzenhet vagy akár terméket is rendelhet.
Fő a biztonság
Az adatainkra, a felhasználó által megadott személyes adatokra, jelszavakra vagy email címekre nagyobb figyelmet fordítok.
Sajnos tökéletes védelem nincs, ezért is használok például a bejelentkezéshez két programozási nyelvet is, hogy a bejövő adat kellően megszűrt és ellenőrzött legyen.
A biztonság hiánya sérülékennyé teszi az oldalt a hackerek számára. Pár fontos szempont, amit érdemes figyelembe venni a weboldal biztonságának javítása érdekében:
SSL tanúsítvány: Az SSL (Secure Sockets Layer) tanúsítvány megléte nagyon fontos a weboldalak biztonsága szempontjából. Az SSL tanúsítvány titkosítja a felhasználók és a webodal közötti adatforgalmat, megakadályozva, hogy harmadik fél hozzáférjen.
Jelszavak erőssége: A webshop vagy blog estében a felhasználónak be kell jelentkezni. Itt kellően erős jelszót állítok be és titkosítva tárolom, az illetéktelen személyekkel szemben.
Megbízható szolgáltató:Megbízható és hosszú évek óta jól működő webszervert szoktam választani. Nagyon fontosnak tartom, hogy a szerverem is Magyarországon legyen, hisz bármikor lehet őket ellenőrizni javítani és biztosak lehetünk benne, hogy nem egy külföldi akármilyen cég szerverére csatlakozunk fel.
Sütik kezelése:Bizonyos országokban komoly adatvédelmi törvények vannak, amelyeket be kell tartani. Bejelentkezés után például egy webshop esetében adatokat kell tárolnunk a látogató gépén és erről tájékoztatni kell, ezt hívját sütikezelésnek.
Összességében egy weboldal olyan eszköz, ami a nap 24 órájában áll a potenciális ügyfelek rendelkezésére és sokféle módon hozzájárulhat a cég sikereihez és hatékony működéséhez.
A közös munka első lépései
Egy vállalkozás indítása számtalan kérdést vet fel. Az, hogy ezeket hogyan tudjuk összefoglalni és egy weboldalon megjeleníteni a későbbi sikereinket is befolyásolhatja. Az első megbeszélésünk alatt viszek magammal egy kérdőívet ez az un. "design breef", az itt lévő késédéseket közösen átbeszéljük. Pár gondolat miről fogunk beszélni a konzultáció alatt és milyen kérdésekre számíthat.
Mi a célja a weboldalnak?
Mi a vállalkozás profilja!
Milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínál?
Kik a vállalkozás legnagyobb konkurenciái?
Ha van már a vállalkozásnak honlapja mit változtatna rajta?
Vannak konkrét színek, amelyeket látni szeretne az új honlapon?
Milyen betűtípust szeretne látni az új holnapon?
Vannak olyan konkrét stílusok vagy elemek, amelyeket nem szeretne látni a honlapján?
Az weboldalak nagy többsége 5+1 részre osztható el, nézzük meg ezeket:
1. Termék bemutatás:
A legegyszerűbb a bemutatkozó oldal. Egy ilyen weboldal tökéletes lehet egy egyéni vállalkozónak pl: festő, asztalos vagy villanyszerelő stb., aki saját profiláját és szakmáját szeretné közzétenni, de a webshop vagy egy komolyabb weboldalra nincs szüksége.
Az ilyen weboldalon a saját referenciák nagyon fontosak és az, hogy fotókkal és jól illusztrált tartalommal mutassa be saját munkáit. A bemutatkozó oldalon kellően jól látható helyen helyezzük el a kapcsolati űrlapot, ahol a látogató üzenni tud majd.
2. Eseményekre regisztrálás vagy időpont foglalás egy eseményre:
Az ilyen weboldal nagyon fontos mind a látogató mind a mi kényelmünk szempontjából. Egy jól automatizált időpont foglaló aplikáicón keresztül a felhasználó egy pár adat megadásával könnyedén és gyorsan regisztrálhat az adott eseményre.
Egy jól megtervezett időpont foglaló és eseményregisztrációs rendszer lehetővé teszi a szervezőknek, hogy hatékonyabban kezeljék az időpontokat és az eseményeket.
Az autoimatizált regisztráció vagy időpont foglaló rendszer simábbá és gyorsabbá teszi a folyamatot lecsökkentve ezzel a kézi adminisztrációt.
Az ilyen weboldalon a következőkre lehet szükségünk:
az események bemutatása
választási lehetőség az időpont kiválasztására
naptár
szabad helyek megjelenítése
kedvezményes kupon beváltása
email-es visszajelzés a foglalásról
lehetőség az időpont lemondásáról
3. Online oktatás, tanfolyam:
Ha olyan szaktudással rendelkezünk, amit tanfolyam formájában szeretnénk értékesíteni akkor weboldalunk megléte már elengedhetetlen.
Az online tanfolyamok rugalmasságot nyújtanak mind az oktatók mind a diákok számára. Az oktatók létrehozhatnak tananyagot, míg a diákoknak kellően kényelmesen, otthonról tudják a saját idejükhöz igazítani a tananyag elsajátítását.
Ennek kivitelezésére szükség lesz a tanfolyam bemutatására és részletes leírására. Szükséges még az értékesítés és a számlázás menetének meghatározására, továbbá egy zárt felületre történő bejelentkezésre, ahol a tananyagokat tudjuk kezelni.
4. Blog
Egy blog lehetővé teszi a weboldal tulajdonosának, hogy rendszeresen friss, értékes és releváns tartalmat kínáljon a látogatóknak.
A blogpostok kulcsszavakat és témákat hoznak létre, amelyek felkeltik a keresőmotorok figyelmét. Az optimalizált tartalmak növelhetik a weboldal rangsorolását a keresési eredményekben, és növelhetik a látogatottságunkat. Ha változatos tartalmat hozunk létre, az vonzza és megtartja a különböző érdeklődésű látogatókat.
Egy aktív blogközösség is kialakítható, ahol a látogatók megoszthatják gondolataikat és véleményüket egymással. Ez lehetőséget teremt a közösségépítésre és a látogatók növelésére.
5. Webshop vagy webáruház
Egy webshop lehetővé teszi, hogy termékeit és szolgáltatásait online elérhetővé tegye. Ez segíti az értékesítési lehetőségeket, és nem szab határt a fizikai jelenlét.
A webshop folyamatos lehetőséget biztosít a vásárlók számára, mivel bármikor böngészhetik a termékeket és leadhatják rendeléseiket a nap 24 órájában. Ez növeli a kényelmet és a vásárlói elégedettséget.
Egy webshop működtetése általában alacsonyabb költségekkel jár, mint egy hagyományos üzlet. Nem kell fizikai helyszínt fenntartani, és kevesebb munkaerőre lehet szükség.
Nagy előnye még a webshopnak, hogy lehetőséget ad arra, hogy részletes információkat és képeket közöljön a termékekről . Az ügyfelek értékeléseket és véleményeket is olvashatnak más vásárlóktól, ami segíthet nekik a vásárlási döntésben.
+1 Social media profilok integrálása
A közösségi média ikonok elhelyezése a weboldaladon lehetővé teszi a látogatók számára, hogy pillanatok alatt megtalálják és követhessék a vállalkozást a különböző platformokon. Ezeket szinte miden fajta weboldalon érdemes elhelyezni és segíthet a közönség megszerzésében és az online jelenlét növelésében.
A jelenlét a közösségi médiában hitelességet és bizonyítékot sugallhat a látogatóknak, amivel nagyobb a bizalma felénk és könnyebben megnyílik. A közösségi ikonok és hivatkozások megmutatják, hogy a vállalkozás aktív és elkötelezett a közösségi média területén.